Ytringer
Utgave 3 – 1. september 2022

Sosiale medier: Ikke gjør deg morsom på andres bekostning

Er du innen helse og omsorg, tenk deg godt om før du poster noe som kan være jobbrelatert, du har taushetsplikt, og det burde ikke være nødvendig å gjøre seg morsom på andres bekostning.

Hanne Christine Berg

Hanne Christine Berg

Hanne Christine Berg er spesialutdannet hjelpepleier innen demensomsorg, velferdsteknologi, kroniske sykdommer og rehabilitering. Hun arbeider ved Frivilligsentralen i Eigersund som frivillig koordinator, og på Kjerjaneset bo og servicesenter som hjelpepleier. Berg er dessuten med i Helsefagarbeiderens redaksjonsråd.

I en alder av 56 år har jeg prestert å få meg en profil på Tiktok. En slik profil er en tidstyv, så absolutt, og det kan fort bli en time eller to der man skroller seg nedover diverse innlegg fra Norge og det store utland. Mye morsomt, så absolutt, men det er en del innlegg som jeg faktisk reagerer sterkt på. Det er norsk helsepersonell som legger ut snutter om hva pasienter med demens skal ha sagt, snutter der noen kler seg ut som pasienter og man får inntrykk av at pleieren blir plaget av pasienten, og også snutter sammen med reelle pasienter. Forstår de hva de er med på?

Sårende å bli ledd av

Jeg har vært pårørende, min mor utviklet demens, jeg er også hjelpepleier. Å se slikt er fryktelig sårende over for meg privat da jeg begynner å lure på om noen la ut hva min mor sa, lo de av henne bak ryggen hennes? Men også som helsepersonell. Det er ikke særlig tillitsskapende det man holder på med. En person med demens er syk, vedkommende sier og gjør ting de ikke ville ha sagt/ gjort dersom de var friske.

Å være pasient (been there) gjør at man ofte føler seg som en byrde overfor helsepersonell. Som da jeg kastet opp ut over hele sengen etter narkose på selveste nyttårsaften, heldigvis fantes ikke internett en gang da, men i dag hadde vel det blitt lagt ut som noe morsomt noe. Vel det var ikke morsomt for meg, jeg følte at jeg påla personalet som var på jobb en stor belastning.

«Jeg håper inderlig at landets senterledere, distriktsledere, ja alle ledere innen helse og omsorg, har fokus på dette med sosiale medier på sin arbeidsplass»

Pass på taushetsplikten

I mange år var jeg veileder for lærlinger i hjemmesykepleien. Beskjeden de først fikk var at de ikke hadde lov å vises på kartet på Snapchat så lenge de var på jobb. Ingen andre har noe med hvor de er hen til enhver tid.

Selv legger jeg aldri ut noe om hva pasienter sier eller filmer fra min arbeidsplass. Jeg kan gjerne skrive på Facebook at jeg skal på jobb og ha en trivelig vakt, men heller ikke mer enn det. Å legge ut hva pasienter sier hadde jeg aldri gjort. For meg er det det samme som å sitte å harselere over pasienter og pårørende på pauserommet. Det er heller ikke greit. Plutselig er kanskje den vikaren eller nyansatte i familiær relasjon til den man sitter og harselerer over.

Å legge ut slikt på sosiale medier er i grenseland for brudd på taushetsloven vil jeg påstå. Jeg håper inderlig at landets senterledere, distriktsledere, ja alle ledere innen helse og omsorg, har fokus på dette med sosiale medier på sin arbeidsplass, jeg tror nemlig ikke de unge tenker så mye over hva de gjør, mitt inntrykk er at de er ute etter antall likes og klikk, og ikke minst følgere.

Er du innen helse og omsorg, tenk deg godt om før du poster noe som kan være jobbrelatert, du har taushetsplikt, og det burde ikke være nødvendig å gjøre seg morsom på andres bekostning. Da bør du heller gå litt i deg selv og finne ting med deg og din person som kan vekke andres interesse og gi deg den oppmerksomheten du higer etter.

Vi ønsker flere leserinnlegg fra medlemmer. Kommer ditt på trykk, blir du honorert med 2 000 kroner.