Nyheter
Utgave 4 – 24. november 2022

Å snakke åpent kan forebygge at folk mister jobben

For helsepersonell kan det være ekstra vanskelig å snakke om avhengighet til rusmidler og medikamenter, fordi fallhøyden er så stor.

Tekst:
Ann Beate Grasdalen

Foto: Haakon Dueland

Helse og sosialsektoren er den som bruker Akans rådgivningstjenester mest, sammen med bygg- og anlegg. Til felles har de at avhengighet blant ansatte kan få store konsekvenser for sikkerheten i jobben som utføres.

Men det betyr ikke at de ansatte i helse- og sosialsektoren snakker mer om slike problemer på jobben enn de gjør andre steder. Snarere kan alvoret heve terskelen for å ta opp temaet, ifølge Camilla Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder i Akan kompetansesenter.

Det kan dessuten tas for gitt at helsepersonell som kan så mye om alkohol-, rusmiddelbruk og legemidler, ikke får problemer selv.

– «Når vi har det så tydelig i lovverket, da trenger vi ikke snakke om det.» Det er holdningen, sier hun.

Egen forskrift

Forskrift om pliktmessig avhold for helsepersonell er utvetydig. Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden, eller i tidsrommet åtte timer før arbeidstiden begynner.

Rusmidler og medikamenter er den største enkeltårsaken til at helsepersonell i Norge mister autorisasjonen, ifølge Helsetilsynet.

– I yrker der du må ha autorisasjon eller vandelsattest, blir fallhøyden ekstra stor, sier Bakkeng.

Legemidler, narkotika eller alkohol kan være en måter å mestre en vanskelig livssituasjon, for ofte finnes underliggende årsaker til at noen blir avhengige.

Rusproblemene kan holdes skjult lenge. Så en dag, blir personen avslørt. Hva skjer da?

Snakk på forhånd

Akan anbefaler alle arbeidsplasser å snakke om problematisk bruk av rusmidler.

Hva kan jeg be om hjelp for? Kan jeg melde fra om en bekymring?

– Har man snakket om dette på forhånd så blir det litt enklere å si ifra, om seg selv eller en kollega, sier Bakkeng.

Hva kan man gjøre ved mistanke om at en kollega har problemer med rusmidler eller medikamenter?

– Det lov å snakke kollega til kollega og spørre i et omsorgsperspektiv. Hvis bekymringen er stor, så bør du melde bekymringen videre til leder, sånn at leder tar det ansvaret som en leder har, sier Camilla Bakkeng i Akan Kompetansesenter.

– Man kan også snakke med verneombud, bedriftshelsetjeneste eller HR. Det viktigste er at man gjør noe hvis bekymringen er der, for det går sjelden over av seg selv uten at noen har snakket med vedkommende, sier Bakkeng.

Hun erfarer at terskelen for å si fra kan være veldig høy, særlig blant helsepersonell. Mange kvier seg for å ta bekymringer videre. De lurer på hvordan arbeidsplassen kommer til å håndtere situasjonen. Vil kollegaen min bli ivaretatt? Betyr det sparken, eller at vedkommende får hjelp?

Derfor er det så viktig at det snakkes åpent om temaet.

Policy for rus og spill

Mange kommuner har en policy for rusmiddelbruk og spill som skal gjelde for alle ansatte i kommunen. I tillegg anbefaler Akan at hver enkelt enhet tolker retningslinjene for å gjøre dem til sine. Det kan være fem-seks punkter om hvordan vi ønsker å ha det hos oss, og hvem som har ansvar for å gjøre hva dersom det oppstår uheldige situasjoner.

En policy skal skape forutsigbarhet og trygge rammer, og gjøre det lettere for ansatte og leder å håndtere situasjoner. - Det er spesielt viktig på arbeidsplasser hvor man har helsepersonelloven og pasientsikkerheten som står øverst, over alt mulig annet, sier hun.

«Jeg vil oppfordre den enkelte arbeidsplass til å sette temaet på dagsordenen, hvordan vi ønsker å ha det med hensyn til bruk av alkohol, spill, legemidler og narkotika.»

Camilla Bakkeng, AKAN

Den skal ta for seg hva som er greit og ikke greit når det kommer til alkohol, narkotikabruk, legemidler og spill, også utenom arbeidstiden. Ofte er de fritidsbruk som går utover jobben som er problemet.

– Dersom det du gjør på fritiden går utover jobben din, så er det ikke lenger en privatsak. Da har arbeidsgiver og kolleger noe med det å gjøre, påpeker Bakkeng.

I helsevesenet er det særlig vanskelig å snakke om legemiddelbruk. Blant annet har helsepersonell plikt til å si ifra til leder om de får utskrevet sterke medikamenter, men en undersøkelse Akan har gjennomført blant sykepleiere indikerer at det snakkes altfor lite. Beslutningen om å ta det opp eller ikke, blir gjerne overlatt til den enkelte ansatte.

Hva er Akan?

Arbeidslivets kompetansesenter for rus og avhengighetsproblematikk (Akan) har som hovedoppgave å sette ledere og medarbeidere i stand til å forebygge og håndtere problematisk bruk av alkohol, narkotika, legemidler, spill og doping.

Akan driver med kurs og opplæring ute i bedrifter over hele landet. De har en veiledningstjeneste som alle kan benytte. På nettet finnes såkalte dilemmafilmer som kan brukes som utgangspunkt for å snakke om ulike tema.

Oftest blir de kontaktet av ledere med personalansvar og ansatte i hr-avdelinger innenfor alle typer av virksomheter i Norge. De blir også kontaktet av verneombud, bedriftshelsetjeneste, kolleger, og noen ganger av personer som har et problem.

Sosiale situasjoner

I tillegg skal en policy ta for seg hva som skjer i sosiale situasjoner i regi av jobben.

En fest skal skape samhold, men 300 000 norske arbeidstakere sier at de dropper jobbfesten på grunn av alkoholbruk, ifølge rapporten «Alkohol og arbeidsliv II» fra Folkehelseinstituttet. Så hvor går grensen for at alle skal ha det hyggelig og føle seg inkludert? Det snakkes det for lite om, sier Bakkeng. Kanskje fordi vi er redde for å bli oppfattet som moralister eller festbremser.

«Når arbeidsgiver velger å behandle deg som en tyv, en som har gjort noe kriminelt, heller enn en som trenger hjelp og støtte, kan det få store følger for hvordan du selv håndterer og bearbeider det du har gjort.»

Fra rapporten «Du, av alle» Intervjuer med ti sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter, fra 2016. Oda Sjøvoll, utgitt av Akan.

Åpenhet forebygger

Om jobben viser trygghet og åpenhet rundt slike spørsmål, så blir det enklere for ansatte å be om hjelp. Noe som kan forhindre at en sak går så langt som til oppsigelse.

– Fra vårt ståsted handler det om å beholde folk i jobb, sier Camilla Bakkeng.

Hun mener mange arbeidsgivere kunne ha gjort mye mer for å forebygge. Blant annet gjennom å oppmuntre ansatte til selv å melde fra om at de har problemer. - Men da må de vite at de blir tatt på alvor og får tilbud om hjelp, påpeker hun.

Tiltak blir som regel iverksatt først etter at en ansatt har blitt avslørt.

– Jeg vil anta at det er langt mer alvorlig om en helsefagarbeider møter beruset på jobb eller stjeler medikamenter, sammenlignet med om man sier fra til sin leder, at «nå er jeg redd for at jeg bruker for mye medikamenter».

Hva som ville ha vært riktig reaksjon fra arbeidsgivers side i disse to situasjonene, finnes det ikke noe fasitsvar på. Det handler om skjønn. Derfor er det så viktig at det snakkes om. For eksempel: Om en helsefagarbeider setter seg i bilen beruset og kjører til en pasient. Om noe skulle skje på veien eller hos pasienten, vil det føre til oppsigelse, eller kan vedkommende beholde jobben mens hen får behandling?

Den nødvendige samtalen

Når rusproblemer blir oppdaget, er det gjerne tre ting som går igjen: At leder har sett forandringer i fravær, i arbeidsutførelse eller i atferd.

Under den første samtalen råder Akan ledere til å være tydelige overfor den ansatte på hvorfor de er bekymret, og vise at de ser og ønsker å hjelpe. Det kan sette i gang tanker som hos mange kan føre til endring, eller at man åpner seg og ber om hjelp, ifølge Bakkeng.

Men mange vil ikke erkjenne at de har et problem.

– Veldig mange ledere som ringer til oss, har hatt en samtale, men kommer ikke noen vei, sier hun.

Kanskje har de gjort en feil som er lett å gjøre. De har beskyldt personen for å ha et rusproblem. Men det er en diagnose som verken ledere eller kolleger kan stille, påpeker Bakkeng.

Istedenfor råder Akan at man beskriver konsekvensene av det som skjer, for eksempel mye fravær, at man ikke er i form, eller gjør feil. Det er konkrete fakta.

Etter Bakkengs erfaring er mange ledere opptatt av å ha nok bevis før de tar tak i saken, men da kan man ende opp med å vente så lenge at det blir en personalsak, og det er dumt dersom det kunne ha vært gjort noe med tidligere.

Istedenfor å få vedkommende til å innrømme et problem, så råder Akan ledere til å si tydelig at de er bekymret, fordi de ser «det» og «det».

Akan-avtale

En individuell Akan-avtale er en oppfølgingsavtale arbeidsgivere kan tilby så en ansatt kan stå i jobb under den perioden man er i behandling. Avtalen er frivillig, og involverer leder og medisinfaglig kompetanse, enten fastlege eller bedriftshelsetjeneste.

Vanlig lengde for en avtale er to år, for det tar tid å bli kvitt en avhengighet, eller et problem, sier Bakkeng. Det kan også ta tid å gjenvinne tillit fra arbeidsgiver og kolleger.

I tilfeller der den ansatte mister autorisasjonen, så vil man kunne søke om få den tilbake etter at behandling og en Akan-avtale er gjennomført.

Foto: stock.adobe.com

«Hvis en leder blir bekymret for en medarbeider, snakk med vedkommende, jo tidligere jo bedre.»

Ta handlingen, ikke personen

Håndteringen av situasjonen kan ha store konsekvenser for hvordan vedkommende får det med seg selv etterpå. For noen år tilbake ble ti sykepleiere som hadde mistet autorisasjonen intervjuet. De hadde stjålet medikamenter fra arbeidsplassen. Deres opplevelser ble delt i rapporten Du av alle, utgitt av Akan på oppdrag av Helsedirektoratet.

De var alle sykepleiere som anså seg selv for å være dyktige yrkesutøvere. Å bli avslørt brakte dem inn i alvorlige kriser. Alle hadde ansett seg selv for å være dyktige yrkesutøvere, og de var samstemte på at de fortjente å miste autorisasjon.

Da de ble intervjuet noen år etter hendelsene, ble den formelle straffen opplevd som rimelig. Derimot bar flere av informantene nag til hvordan situasjonen ble håndtert av arbeidsgiver. Et viktig funn i undersøkelsen var hvor viktig det er å få beholde sin verdighet, og bli møtt med respekt og medmenneskelighet i slike situasjoner.

Å bevare en forbindelse til jobben er viktig

– Mange sier at det at jeg fikk beholde kontakten med jobben, som sykemeldt, eller stå i jobben, det var det som hjalp meg. For jobben er en sterk identitetsmarkør og mestringsmarkør i en slik fase, sier Camilla Bakkeng i Akan.

– Så klarer vi ikke å redde alle. Noen er ikke i en fase hvor de ønsker å ta imot hjelp. Noen velger det bort, noen klarer det ikke, men hvis vi gir folk mulighet til å rydde opp i livet og få hjelp til det de virkelig trenger, så kan de bli de mest lojale ansatte.

Forskrift om pliktmessig avhold for helsepersonell

§ 1.Tidsrom for pliktmessig avhold

Helsepersonell skal ikke innta eller være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden, jf. helsepersonelloven § 8 første ledd. Helsepersonell skal ikke innta alkohol eller andre rusmidler i et tidsrom av 8 (åtte) timer før arbeidstiden begynner. Med arbeidstiden menes i denne forskriften tidsrommet fra helsepersonell i henhold til sin tjenesteplikt skal påbegynne utførelse av slikt arbeid som stillingen krever og til arbeidet er avsluttet. Som arbeidstid regnes også de tidsperioder hvor helsepersonell mot godtgjøring og i henhold til vaktordninger og arbeidsavtaler har forpliktet seg til å møte på arbeid på kort varsel eller til å gi råd og veiledning på telefon eller ved annen form for elektronisk kommunikasjon.

§ 2.Plikt til å avlegge prøve

Er det grunn til å tro at helsepersonell har overtrådt forbudet mot å innta eller å være påvirket av alkohol eller andre rusmidler i arbeidstiden, kan arbeidsgiver eller statsforvalteren pålegge helsepersonell å avgi utåndingsprøve, blodprøve eller lignende prøve. Slik prøvetaking skal foretas av helsepersonell som nevnt i helsepersonelloven § 12. Dersom helsepersonell nekter eller på annen måte unndrar seg fra å avgi prøver som nevnt i første ledd, kan arbeidsgiver eller statsforvalteren be politiet om bistand til å fremstille helsepersonellet for prøvetaking.

§ 3.Konsentrasjon av rusmidler i blodet

Helsepersonell må ikke på noe tidspunkt i løpet av arbeidstiden ha høyere konsentrasjon av rusmidler i blodet enn hva som tilsvarer 0,2 promille alkohol.

§ 4.Villfarelse om rusmiddelkonsentrasjonens størrelse

Villfarelse med hensyn til rusmiddelkonsentrasjonens størrelse, fritar ikke for administrativ reaksjon eller straffereaksjon etter helsepersonelloven.