Ferieavvikling i døgnbemannede tjenester
På arbeidsplasser hvor det jobbes i turnus kan det være utfordrende å få feriekabalen til å gå opp. Å investere i gode rutiner for ferieavvikling, gir bedre trivsel og kvalitet på den enkelte arbeidsplass
Irmelin Stødle
STILLING:
SPESIALRÅDGIVER
ARBEIDSSTED:
DELTAS ARBEIDSLIVSAVDELING
Irmelin Stødle er spesialrådgiver i Deltas arbeidslivsavdeling og jobber med forhandlinger og forvaltning av ulike tariffavtaler, samt rådgivning i arbeidslivsrelaterte spørsmål. Arbeidstid er et av hennes hovedområder.
Sommeren nærmer seg, og for de fleste av oss betyr dette en etterlengtet ferieperiode. Mange lurer på reglene som gjelder for ferie, og hvilke rettigheter man har når man jobber i døgnbemannede tjenester. Kortere ferier avvikles som regel fortløpende i løpet av året, mens sommerferieperioden fort krever mer planlegging, fordi mange ansatte tar ferie som strekker seg over flere uker, og driften på arbeidsplassen må opprettholdes.
Ferie reguleres i lov om ferie. Ferieloven setter noen minstekrav, men du kan ha bedre rettigheter i tariffavtale eller i din arbeidsavtale. For eksempel har alle arbeidstakere gjennom ferieloven rett til 25 virkedager feriefritid, i tillegg til at de fleste også har 5 virkedager avtalt i tariffavtale (5 uker til sammen). På Deltas nettsider finner du mye god informasjon og detaljer rundt dine rettigheter når det gjelder ferie. I denne spalten retter vi mer fokus på prosessen rundt ferieavvikling for deg som jobber i døgnbemannede tjenester.
Regler og rettigheter når det kommer til ferie er selvsagt svært viktig, og det bør understrekes at det er din arbeidsgiver som har ansvar for at ferieloven følges og at alle avvikler den ferien de har krav på. Men det har også stor betydning hvordan ferieavvikling planlegges og gjennomføres, slik at både du, dine kollegaer og arbeidsplassen kommer gjennom ferieperioden på en god måte. Hvordan forhold rundt ferieavvikling praktiseres på din arbeidsplass kan du være med å påvirke!
Planlegge ferieavvikling i god tid
På arbeidsplasser hvor det jobbes i turnus kan det være utfordrende å få feriekabalen til å gå opp. Særlig der det er krav til drift hele døgnet og mange ansatte i ulike arbeidstidsordninger, som for eksempel ved et sykehjem eller andre heldøgns omsorgstjenester. Det er mange hensyn og behov som skal veies opp mot hverandre.
Hensynet til ansattes rett til ferie opp mot forsvarlig drift, gjør at man bør starte planlegging av ferietiden på arbeidsplassen i god tid. Dette står det også helt konkret i ferieloven. Hvordan dette gjennomføres vil derfor ha betydning for ansattes mulighet for planlegging og koordinering av egen ferie. Hvor strengt ferieavviklingen praktiseres vil også variere ut fra størrelse på arbeidsplassen, behov for og tilgang til ferievikarer, samt om driften kan reduseres i ferieperioden. Her vil det gjerne være forskjell på et stort sykehjem med mange avdelinger og en omsorgsbolig med 5 beboere.
Settes det for eksempel tidsfrister for ansattes ferieønsker, og i hvor stor grad blir de tatt hensyn til? Ofte kan du og dine kollegaer ha ulike behov og ønsker, avhengig av livssituasjon og behov. Plassering og tidspunkt for ferie betyr mye for de fleste. Det anbefales å ha dialog om dette på arbeidsplassen.
Det er vanlig at rutiner og regler for ferieavvikling planlegges og etableres i samarbeid med tillitsvalgte. Du har derfor mulighet til å påvirke prosessen gjennom din tillitsvalgt. Har dere ikke tillitsvalgt, sier også loven at din leder skal drøfte tidspunktet for ferien med deg som arbeidstaker. Med andre ord legger loven opp til at du skal kunne påvirke når du tar ut ferien din, så dette er det viktig å huske på.
«Ferieloven sier at du har rett til å få vite tidspunktet for ferien din minst to måneder før ferien tar til. Dette betyr at om du skal starte ferien din 1. juli, så skal du få beskjed innen 1. mai.»
Hvem bestemmer når jeg skal ha ferie?
Selv om loven legger opp til at ferien skal drøftes og at dine ønsker skal tas hensyn til, så er det din leder som til syvende og sist bestemmer når du må ta ferie, om dere ikke blir enig. Du har likevel noen rettigheter og din leder må forholde seg til rammene i loven. Arbeidsgiver kan også komme i erstatningsansvar for brudd på loven.
Når det gjelder sommerferieperioden, kan du blant annet kreve å få minst tre sammenhengende uker (18 virkedager) i perioden mellom 1. juni og 30. september (hovedferieperioden). Det kan være verdt å merke seg at denne retten ikke innebærer en plikt. Du trenger ikke å feriere i denne perioden med mindre du pålegges av din leder. Dette betyr at du kan ha en lengre ferie utenom hovedferieperioden, om du og din leder blir enige om det. Dette kan være greit å vite, om du skulle ønske en lengre ferieperiode på andre tider av året.
«Regler og rettigheter når det kommer til ferie er selvsagt svært viktig, og det bør understrekes at det er din arbeidsgiver som har ansvar for at ferieloven følges og at alle avvikler den ferien de har krav på»
Forutsigbarhet er viktig for arbeidsmiljøet
Som sagt, har arbeidsgiver etter loven stor styringsrett på ferie, men beslutninger om ferie må likevel være saklig begrunnet. Alle er tjent med at det er forutsigbarhet rundt ferieavvikling, både når det gjelder det praktiske, som for eksempel vikarbehov, men det har også mye å si for arbeidsmiljøet. Det å sikre tilstrekkelig bemanning i ferieperioden, at det er tydelig hvem som har ansvar i andres fravær, at de som er på jobb i sommerferien kan være trygge på at de er ivaretatt og at driften er forsvarlig, har også stor betydning. Derfor er det også i arbeidsgivers interesse at prosessene rundt sommerferieavvikling gjennomføres på en forutsigbar og ryddig måte.
Ofte er det lett å fortsette en praksis av gammel vane, mens nye tider og endrede behov hos ansatte gjør at det kan være behov for å justere. Å si fra til arbeidsgiver eller tillitsvalgt om du har innspill til hvordan dette bør gjøres på din arbeidsplass, kan føre til positiv endring. Tillitsvalgte har også en viktig rolle i å følge opp prosessene og bidra til at du og dine kollegaer blir ivaretatt på en god måte.
Oppsummering
Feriefritid er viktig for at alle skal ha mulighet for rekreasjon og hvile. Ferie er god investering i helse og velvære, og gir nødvendig avstand til arbeidshverdagen. Å investere i gode rutiner for ferieavvikling i døgnbaserte tjenester, gir bedre trivsel og kvalitet på den enkelte arbeidsplass. At tillitsvalgte, ansatte og arbeidsgivere vet hvilke regler som gjelder, gjør at ferieperioden kan planlegges i god tid og løses til beste for alle.
Du kan bidra til mer kunnskap om turnus
I juni sender Arbeidsforskningsinstituttet ved OsloMet ut en landsdekkende spørreundersøkelse til alle medlemmer av Helsefagarbeiderforbundet. Målet med undersøkelsen er å få vite hvordan turnusen kan organiseres best mulig.
- Vi ser stadige endringer i hvordan turnusen organiseres. De siste 5 årene har det vert en stek vekst blant annet i bruk av langvakter og årsturnus. Men det er mye vi ikke vet om hva disse endringene vil bety for de ansatte, sier forskningsleder Vilde Bernstrøm.
Hun håper at flest mulig vil delta på undersøkelsen som inngår i et større forskningsrådsprosjekt gjennomført i samarbeid med Delta, Fagforbundet, Norsk sykepleierforbund, og Oslo kommune.