Bilag velferdsteknologi
Utgave 2 – 19. juni 2023

… men av og til fører teknologien til at vi jobber mindre smart

Vi har ikke lenger toveis kommunikasjon på alarmen. Derfor blir det mye ekstra løping til leilighetene, for alarmen benyttes til alt mulig, om så bare for å si at de ikke kommer til middag.

Jeg arbeider på et bo og servicesenter der det er mange lange ganger. Går man hele vakta, kan man oppleve opp mot 20 000 skritt på en travel dag.

Før hadde vi et system der vi kunne snakke direkte med beboer dersom de trykket på alarmen, og alarmen ble da avskrudd. Nå har vi skiftet alarmsystem. Det er ikke lenger toveis kommunikasjon, og vi kan ikke skru av alarmen, bare godta den. For at den skal nullstille seg må vi må fysisk inn i leiligheten.

Noen har fallalarm. Når alarmen går har jeg opplevd å gå helt til den andre enden av bygget, hvor beboeren befant seg, for falsk alarm. Jeg kom så tilbake, og fallalarmen gikk på nytt. Nok en gang falsk alarm, beboer lå i sin seng og sov.

«Når pårørende er på besøk, opplever vi mange alarmer fordi de svinser fram og tilbake»

Noen har en sensor på badet som registrerer bevegelse. Da går alarmen hos oss, og vi må inn i leiligheten for å få den nullstilt. Så når pårørende er på besøk, opplever vi mange alarmer fordi de svinser fram og tilbake og ordner i klær og lignende på badet. Dersom alarmen ikke nullstilles i leiligheten, blir det gult varsel og vi vil etterhvert oppleve å bli oppringt fra en sentral langt unna, i Kristiansand.

Hjelpepleier i Rogaland