Digitale helsetjenester kan gå utover eldres verdighet
Teknologi kan gi eldre økt sikkerhet, men det kan også lede til usikkerhet og økt hjelpebehov.
Eldre brukere av digitale helsetjenester sier de taper den tryggheten som ligger i det å ha en relasjon med helsepersonell. De savner å kunne snakke direkte med noen om helsa, og kan oppleve krav om å bruke teknologi som en krevende og forhastet prosess. Det viser en studie av 13 eldre mellom 75 og 89 år i Norge. Ni kvinner og fire menn som alle bor i privat hus eller leilighet, ble undersøkt.
De undersøkte benyttet følgende digitale tjenester:
Elektroniske konsultasjoner med helsepersonell
Bruk av elektronisk helseportal
Bruk av elektronisk resept
Bestilling av legetimer
Meldinger fra helsepersonell
Å ikke beherske teknologien går på bekostning av de eldres verdighet, ifølge studien.
Problemer kunne oppstå med å bestille legetime, sjekke testresultater eller å bruke videokonferanser med helsepersonell. Raske endringer av programvaren kunne også oppleves som en hindring.
Det teknologiske språket og de ulike ikonene som brukes i digitale løsninger, kan virke merkelige og fremmede. Et ord som har kjent betydning i hverdagen, kan ha en helt annen betydning teknologisk.
Kilde: Nord Universitet