To spørsmål om arbeidsavtaler
Delta Direkte
Har du noe du lurer på, ta kontakt
Telefon: 02125 (mandag-fredag 8-20)
E-post: direkte@delta.no
Hva skal arbeidsavtalen minimum inneholde? Kan arbeidsgiver gjøre endringer i arbeidsforholdet mitt uten at jeg er enig?
1. Hva skal arbeidsavtalen minimum inneholde?
Etter arbeidsmiljøloven § 14-5 skal det inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold. Minimumskravene til innholdet i arbeidsavtalen er regulert i arbeidsmiljøloven § 14-6. Bestemmelsen ble skjerpet 1.juli 2024 for å sikre arbeidstaker større forutsigbarhet og trygghet.
Følgende punkter skal stå i arbeidsavtalen din:
Navn på arbeidsgiver, arbeidstaker og arbeidssted. Hvis det ikke er noe fast arbeidssted skal arbeidsavtalen gi opplysninger om arbeidsgivers forretningsadresse og om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder eller fritt kan bestemme sitt arbeidssted.
En beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori.
Tidspunkt for når arbeidsforholdet starter.
Eventuell prøvetid.
Avtale om særlig arbeidstidsordning, for eksempel avtale om gjennomsnittsberegning, nattarbeid, fleksibel arbeidstid eller arbeidstidsreduksjon.
Opplysninger om hvilke tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet.
Om stillingen er fast eller midlertidig. Hvis ansettelsen er midlertidig, må lovgrunnlaget og stillingens forventede varighet oppgis.
Følgende punkter trenger ikke stå i arbeidsavtalen din, men kan gis ved å henvise til lov, forskrift eller tariffavtale som regulerer dette:
Lønn ved arbeidsforholdets start, eventuelle tillegg og andre godtgjørelser som ikke inngår i lønnen, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling.
Oppsigelsesfrister.
Lengde og plassering av avtalt arbeidstid per dag og per uke.
Lengde på pauser.
Ordninger for vaktendringer.
Arbeidstakers rett til ferie og fastsettelse av denne.
Feriepenger.
Eventuell rett til annet fravær betalt av arbeidsgiver.
Eventuell rett til kompetanseutvikling.
Ytelser til sosial trygghet i regi av arbeidsgiver, for eksempel pensjonsordninger, forsikringsordninger og sykelønn.
2. Kan arbeidsgiver gjøre endringer i arbeidsforholdet mitt uten at jeg er enig?
Hovedregelen i et arbeidsforhold er at arbeidstaker og arbeidsgiver er bundet av det som er avtalt i arbeidsavtalen. I etterkant kan det hende at arbeidsgiver ønsker å gjøre endringer i arbeidsforholdet, for eksempel endringer i arbeidstid, arbeidssted eller arbeidsoppgaver.
Om arbeidsgiver kan gjøre slike endringer uten samtykke fra arbeidstakeren, kommer an på om endringene er innenfor arbeidsgivers styringsrett.
Arbeidsgivers styringsrett beskrives gjerne som arbeidsgivers rett til å organisere, lede, kontrollere og fordele arbeidet innenfor rammen av det arbeidsforholdet som er inngått. Om en endring er innenfor styringsretten må vurderes konkret. Ordlyden i arbeidsavtalen, lov, tariffavtale, praksis og lignende kan sette grenser for styringsretten. Arbeidsgiver kan heller ikke gjøre endringer som endrer stillingens grunnpreg.
Du kan sjekke om arbeidsavtalen din inneholder formuleringer som begrenser styringsretten.
Hvis arbeidsavtalen din for eksempel presiserer at du skal jobbe en spesifikk arbeidstid, er det mindre rom for at arbeidsgiver ensidig kan gjøre større endringer i arbeidstiden din.
Betydelige eller vesentlige endringer i arbeidsforholdet vil som regel være utenfor arbeidsgivers styringsrett. For at arbeidsgiver skal kunne gjøre endringer som ligger utenfor styringsretten, må det enten gis samtykke fra arbeidstaker, eller tas i bruk en såkalt endringsoppsigelse.
En endringsoppsigelse er en oppsigelse av den opprinnelige stillingen kombinert med tilbud om nytt passende arbeid. Ved en endringsoppsigelse gjelder de vanlige reglene om oppsigelse, blant annet krav om saklig begrunnelse.
Hvis arbeidsgiveren din ønsker å gjøre endringer i arbeidsforholdet ditt, bør du ta kontakt med din nærmeste tillitsvalgte for en konkret vurdering av om arbeidsgiver har rett til å gjøre endringene i kraft av sin styringsrett.