Overgang til vernepleie
Universitetet i Sørst-Norge (USN) har laget en overgangsordning for helsefagarbeidere og hjelpepleiere som ønsker å bli vernepleiere. Den er utviklet i samarbeid med AOF, og innebærer at studenten først gjennomfører fagskoleutdanningen Miljøarbeid i tjenester for mennesker med funksjonsnedsettelser.
Fagskoleutdanningen er foreslått å gi noe fritak i vernepleierutdanningen.
Selv om det allerede i dag er mulig for helsefagarbeidere å søke om opptak ved vernepleierstudiet ved USN basert på realkompetansevurdering, mener prosjektgruppa det er behov for en mer smidig og forutsigbar ordning.
– Vi er tydelig på at det bør ytterligere forbedringer til, slik at skjønnsdimensjonen ikke spiller for stor rolle, sier Ramona Lorentsen.
Hun var leder for en prosjektgruppe som har undersøkt læringsbyttet og pensum opp mot hverandre i de to studiene.
Sammenlignet utdanninger
Under sammenligningen av utdanningene fant prosjektgruppa flere likheter.
– Det vi så, var at ved hjelp av små korrigeringer i studieplan på fagskole kunne vi innvilge fritak for emnet i bachelorutdanningen.
– Fritak basert på 60 studiepoeng fra høyere yrkesfaglig utdanning vil kunne være inntil 30 studiepoeng ved bachelor i vernepleie ved USN, sier Ramona Lorentsen.
Kan gjelde for flere
Det kan bli aktuelt å inkludere flere fagskoler i overgangsordningen.
– Den vil kunne gjelde på generelt grunnlag, gjennom å sammenligne og øke samarbeidet mellom fagskoler og universitet, sier Lorentsen.
Ordningen tenkt også å gjelde for barne- og ungdomsarbeidere og ambulansearbeidere.
Avventer fagskolemelding
USN venter på fagskolemeldingen som kommer til våren før de bestemmer seg for hva de skal gjøre videre.
– På hvilken måte kan den kommende fagskolemeldingen påvirke det videre arbeidet?
– Jeg håper jo at fagskolemeldinga jobber i samme retning, noe jeg har inntrykk av at den vil gjøre. Smidige overganger er jo er tydelig mål i meldinga, sier Lorentsen.
Støttes av vernepleierne
– Vi er positive til at man finner nye veier for å utdanne flere vernepleiere
Vernepleierforbundet er grunnleggende positive til tiltak som er med på å øke antallet vernepleiere, og særlig i tjenester for personer med utviklingshemming.
– Vi tror også at det er fornuftig å ta utgangspunkt i tjenesteytere til personer med utviklingshemming når man prøver ut rekrutteringstiltak til vernepleieryrket, sier Bjørn Harald Iversen, som er leder i Vernepleierforbundet i Delta.
Iversen har satt seg inn i prosjektet ved USN. Han forutsetter at overgangsordningen ivaretar læringsutbyttene som står beskrevet i den nasjonale retningslinjen for vernepleierutdanningen. Det er en forskrift som skal sikre et nasjonalt likeverdig faglig nivå, slik at kandidatene som uteksamineres har en felles sluttkompetanse, uavhengig av utdanningsinstitusjon.
Så vil han understreke at det er viktig å gi studentene tilstrekkelig med tid og rom for å bli vernepleiere. Det handler ikke bare om kunnskap og ferdigheter. Det er også en dannelsesprosess.
– Med dannelsesprosess mener jeg at veien til «å være vernepleier» er noe mer. Det er verdier og holdninger som er internalisert på en helhetlig måte, og dermed blir en del av personligheten, sier Iversen.