Bilag – Fagskole
Utgave 4 – 18. november 2024
Utdanning under planlegging

Tvang og makt på høyere fagskolenivå

Det er behov for at helsefagarbeidere får økt kompetanse innen tvang og makt, sier Fagskolen i Viken, som nå er i gang med å planlegge en utdanning på høyere fagskolenivå.

Guro Granerud vernepleier med doktorgrad innenfor atferdsan­alyse. - Jeg har stort sett samar­beidet med mennesker med ­utviklingshemming og autisme i mitt arbeidsliv, sier hun.

Fagskolene lager utdanninger ­basert på hva arbeidslivet etterspør. Et av behovene er økt kompetanse i tvang og makt blant de ansatte. I tjenestene finnes mange helsefagarbeidere med lang arbeidserfaring, men som mangler den formelle kompetansen. Samtidig er det mangel på vernepleiere å ansette.

Alt dette gir god grunn for å starte opp en egen ettårig utdanning i tvang og makt, forteller Guro Granerud, som leder prosjektet.

Hun jobber også som faglærer i studiet Målrettet miljøarbeid for mennesker med utviklings­hemming. Utdanningen i tvang og makt er planlagt å være et påbygg for de som allerede har gjennomført den utdanningen. Der har flere studenter gitt uttrykk for at de ønsker å gå mer i dybden. Målet er å starte utdanningen høsten 2026.

Det handler om å forebygge

Sentralt for utdanningen vil bli hvordan jobbe for å unngå bruk av tvang, påpeker Granerud.

– I forhold til lovbestemmelsen er du pliktig til å ha prøvd alt ­annet. Hvilke alternative løsninger er det vi har, som vi vet har ­effekt?

Det er et tema som vil bli viktig under utvelgelsen av pensum­litteratur, forklarer hun.

Studentene vil dessuten få grundig opplæring i lovverket om hvordan tvang og makt skal håndteres.

– Det skal bare benyttes der det er nødvendig, og der det er nødvendig, så skal man ha kompetanse til å jobbe med det, understreker hun.

Med økt kompetanse er det sannsynlig at bruken av tvang og makt vil reduseres i tjenestene.

– I noen av sakene hvor det fattes vedtak, kunne man kanskje ha funnet alternative løsninger og unngått vedtak, sier Granerud.

Kompetansekrav i loven

Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) har pekt på at det viktigste tiltaket for å øke rettssikkerheten til personer med utviklingshemming, er å etterleve lovens krav om å benytte utdannet personale.

I § 9-9 i helse- og omsorgs­tjenesteloven kreves det som ­hovedregel at to tjenesteytere skal være til stede under gjennomføringen av planlagte tiltak. Det stilles også krav til kompetanse.

Under gjennomføring av det loven beskriver som «planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødssituasjoner», skal en av tjen­esteyterne minst ha bestått utdanning i helse-, sosial- eller ­pedagogiske fag på høgskolenivå.

Dispensasjon har blitt regelen

I dag gis dispensasjon i majoriteten av alle tvangsvedtak som behandles av statsforvalterne.

Statsforvalteren kan i særlige tilfeller gi dispensasjon fra utdanningskravet, står det også.

Men i dag er dispensasjon snarere regelen enn unntaket, ifølge en forskningsoppsummering utført av NAKU.

– Praksisen med dispensasjon er en realitet i over majoriteten v alle saker, sier Granerud.

– Vi vet også at det i få saker avstås dispensasjon fra utdanningskravet. Det synes Granerud er oppsiktsvekkende.

Når det ikke finnes tilstrekkelig med høgskoleutdannet personell å ansette i tjenestene, bør løsningen bli å gi de som allerede er ansatt der, tilstrekkelig kompetanse, ­mener Granerud. Hun håper denne utdanningen vil bidra til å forenkle prosessen med dispensasjons­søknader for kommunene.

Viktig å kjenne tjenestemottaker

I tjenestene kan det oppstå situasjoner der det foregår såkalt hverdagstvang.

– Hverdagstvangen er gjeldende nesten uansett hvor man er. Det er vurderinger som den enkelte helsepersonell må gjøre der og da.

Å kjenne en pasient eller bruker godt, er viktig for å forebygge bruk av tvang, uansett tjeneste. Overfor personer med utviklingshemming er det ofte helsefagarbeideren som kommer tettest på.

– Derfor er det å ha kunnskap rundt lovverk og alternative løsninger kjempeviktig, under­streker Granerud, som selv er utdannet vernepleier.

– Hvilke reaksjoner har dere fått så langt?

– Vi møter begge deler. Noen ­lurer på hvordan man skal få til å dekke kompetansekravet. Men de fleste ser på det som en god løsning, fordi man sitter med flinke folk som har mye erfar­ing og som kan bidra inn i arbeidet.

Granerud er opptatt av at fagskoleutdanning ikke kan erstatte vernepleierens kompetanse.

– Vi utfyller hverandre. Dette er fagskolenivå. Ikke alle har lyst eller mulighet til å gå inn i akademia og studere på universitet - og høgskolenivå.

– Det sitter mye flinke folk med lang erfaring, som har realkompetanse på sitt felt. Nå har vi mulighet til å formalisere det med studiepoeng på fagskole­nivå.