Bilag – Fagskole
Utgave 4 – 18. november 2024

En erstatning til «hjelpepleier i vernepleie»

En ettårig utdanning som spisset kompetansen til å jobbe i tjenester til personer med utviklingshemming.

Fram til «Reform 94» var det mulig å utdanne seg til hjelpepleier i vernepleie. Nå har Fagskolen Vestfold og Telemark ­laget en utdanning som de mener tilsvarer kompetansen til det som heter hjelpepleier i vernepleie.

De siste som fikk den tittelen, ble utdannet for rundt 30 år ­siden.

– Det har siden den gang vært få muligheter for videreutdanning for helsefagarbeidere innen dette fagfeltet, sier Hilde Eide Tørring ved Fagskolen Vestfold og Telemark.

Tjenester til personer med utviklingshemming utgjør en stor andel av midlene kommuner bruker på helse- og omsorgstjen­ester, men det gjenspeiles ikke i kompetansen til tjenesteyterne. De har i snitt langt lavere formell kompetanse enn ellers i sektoren, påpeker hun.

I utdanningen Habilitering og atferdsstøtte skal studentene utvikle kompetanse om funksjonshemming, utviklingshemming, syndromer og tilleggslidelser for å forstå og møte individuelle ­behov.

Studentene skal også lære å utføre målrettet miljøarbeid til personer med utviklingshemming i tråd med rammeverket for ­positiv atferdsstøtte som er tatt i bruk i mange kommuner.

– Positiv atferdsstøtte tar ­utgangspunkt i menneskerettigheter og verdier som legges til grunn for faglig forsvarlige tjenester, sier Tørring.

Både helsemyndighetene og Stortinget signaliserer at personer med nedsatt funksjonsevne i større grad skal få delta på lik linje med andre i samfunnet, og at samfunnsskapte barrierer for deltakelse skal bygges ned.

– Denne modulen skal gi studentene kompetanse om verdier og rettigheter, teori- og kunnskapsgrunnlag og prosesser og strategier for å utvikle og opprettholde gode forsvarlige tjen­ester, ivareta brukermedvirkning og legge til rette for mest mulig selvstendige liv hos de som ­mottar tjenester, sier hun.

Fagskolen Vestfold og Telemark

Habilitering og atferdsstøtte – i tjenester til personer med utviklingshemming

60 studiepoeng

TEMA

Obligatoriske moduler:

  • Grunnleggende forståelse for utviklingshemming og tjenestetilbudet

  • Målrettet miljøarbeid

  • Positiv atferdsstøtte

  • Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid (avsluttende modul)

Valgbare moduler:

  • Alternativ og supplerende kommunikasjon

  • Forebygging og regulering av tvang og makt

  • Helseoppfølging

  • Tilpassing av arbeidssituasjon

  • Palliasjon

STED Horten og Porsgrunn. Nettbasert med samlinger