Modulutdanninger gir fleksibilitet
Flere fagskoler har de siste årene utviklet modulutdanninger. Det er det flere gode grunner til.
En modulbasert utdanning er enklere å tilpasse, både til den enkelte helsefagarbeider, og til arbeidsgivers behov for kompetanse. Slike utdanninger kan dessuten raskere ta opp i seg endringer i arbeidslivet.
– Med en modulbasert utdanning går det raskt å kunne utvikle og akkreditere nye moduler, i tråd med kompetansebehovet i helse- og omsorgssektoren, sier Hilde Eide Tørring ved Fagskolen Vestfold og Telemark.
Valgbare moduler
De obligatoriske modulene skal sikre et faglig fundament, og de valgbare modulene gir studentene muligheten til å velge spesifikk tematikk som arbeidsplassen og de selv har behov for.
Et eksempel på en modulbasert utdanning er Fagskolegrad i eldrehelse. Den startet opp i fjor, og består av obligatoriske og valgbare moduler.
Hver modul på 10 studiepoeng gjennomføres med 8 -10 ukentlige nettsamlinger, tilpasset helsefagarbeidere i turnus, og 1-3 fysiske dagsamlinger. For å gjennomføre fagskolegraden trengs tre av de valgbare modulene, i tillegg til de tre obligatoriske.
Studentene kan velge rekkefølgen de ønsker å ta modulene i, med unntak av modulen Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid som må tas til slutt. De kan dessuten velge å gjennomføre flere moduler enn det som kreves.
For tiden går to moduler parallelt hver høst, vinter og vår.
Desentralisert og fleksibel
I 2021 fikk utdanningen tilskudd fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse til å lage en desentralisert og fleksibel utdanning.
– Statsforvalteren i Vestfold og Telemark anså et skreddersydd studietilbud, slik som fagskolegrad i eldrehelse, som et godt tiltak for å sikre kompetanse i helse- og omsorgstjenesten i distriktene, opplyser Tørring.
Under utviklingen har flere fagskoler og kommuner samarbeidet: Fagskolen Aldring og helse, Fagskolen Vestfold og Telemark, Notodden kommune og Midt-Telemark kommune. Personer fra fagmiljøet ved hver av fagskolene, forskningsmiljøet ved Nasjonalt senter for aldring og helse, og ledere og fagsykepleiere i samarbeidskommunene har deltatt i utviklingen, mens en referansegruppe har vurdert og gitt innspill. Der har fagforeningene vært representert.
Alle kommunene i Vestfold og Telemark har fått informasjon om utdanningen og tilbud om studieplasser.
Fagskolen Vestfold og Telemark og Fagskolen Aldring og helse
Fagskolegrad i eldrehelse
60 studiepoeng
TEMA Utdanningen gir faglig fordypning i personsentrert omsorg og geriatrisk sykepleie, samt fordypning i kvalitetsforbedringsarbeid.
Obligatoriske moduler:
Personsentrert omsorg, relasjoner og kommunikasjon
Geriatrisk sykepleie
Kvalitetsutvikling og forbedringsarbeid (avsluttende modul)
Valgbare moduler
Demens og utfordrende atferd
Miljøbehandling i praksis
Hverdagsmestring hos eldre med angst og depresjon
Velferdsteknologi til eldre
Palliasjon
STED Notodden og Midt-Telemark. Opptak gjøres fortløpende.