Bilag – Fagskole
Utgave 4 – 18. november 2024
Utdanning under planlegging

Fysikalsk medisin og rehabilitering

Nå planlegges en ny fagskoleutdanning som skal gi økt kompetanse innen rehabilitering og fysikalsk medisin.

Illustrasjonsfoto: Yuri Arcurs/peopleimages.com

Utdanningen er spesielt beregnet på alle deler av helsetjenesten som driver med rehabilitering, både i sykehus, sykehjem og hjemmetjenesten.

– Vi ser at pasientene skrives ut tidligere og tidligere, både i spesialisthelsetjenesten og fra rehabiliteringsopphold, sier Tabita Kopperud som er faglærer ved Fagskolen i Viken.

Mer rehabilitering i kommunene

Kommunene vil framover ha økende behov for å ta hånd om rehabiliteringspasienter som bor hjemme.

– En pasient med hoftefraktur vil kan i noen tilfeller skrives ut etter få dager, og får kanskje ikke korttidsopphold, men sendes rett hjem.

Derfra er det forventet at den kommunale helse- og omsorgs­-tjenesten skal ta hånd om den ­videre behandlingen framover. Med riktig kompetanse kan helse­fagarbeidere følge opp pasient­ens rehabilitering hjemme.

Bistå fysio og ergo

Utdanningen vil også være i tråd med myndighetenes ønske om å gi helsefagarbeideren flere oppgaver framover. Med kompe­tansen som denne fagskoleutdanningen gir, vil helsefag­arbeid­ere være i stand til å ta oppgaver eller bistå med oppgaver som i dag utføres av sykepleiere, fysioterapeuter og ergoterapeuter.

– Vi har både fysioterapeut og ergoterapeut med oss til å utarbeide studieplan, sier Kopperud.

Oppstart 2026

Fysikalsk medisin og rehabilitering blir på 60 studiepoeng, og har planlagt oppstart høsten 2026. Høyst sannsynlig blir den nettbasert med samlinger på Kongsberg, men dette er ikke avklart enda, presiserer Kopperud. Det kan også være den blir satt opp på andre studiesteder.

Tema for utdanningen

Blant temaene i utdanningen er habilitering, rehabilitering og hver­dagsrehablitering, motivasjon av pasienter til å opprett­holde funksjon, fysikalsk medisin og sykdomslære, alt fra nevrologiske ­lidelser og auto­immune sykdommer, til slag. Studentene skal også lære om ­diagnostikk og ­behandling, med fokus på observasjon og opp­følging over tid – og selvfølgelig velferdsteknologi, legger Kopperud til.