Observerer smittevern under arbeid
I 2022 ble NOST tatt i bruk i spesialist-helsetjenesten. Nå står kommunene for tur.
For å gi innsikt i hvordan det står til med smittevernet i helsetjenestene, har Folkehelseinstituttet laget en nasjonal løsning for observasjon av smitteforebyggende tiltak, kalt NOST.
I 2022 ble NOST tatt i bruk i spesialisthelsetjenesten. Dataene som samles inn brukes for å identifisere forbedringsområder og iverksette målrettede smitteforebyggende tiltak ute i virksomhetene.
Nå står kommunene for tur. Foreløpig har bare Oslo innført ordningen, men alle helse- og omsorgstjenester er anbefalt å innhente data, og lære opp personer til å utføre observasjonene riktig.
Nasjonal løsning for
Observasjon av
Smitteforebyggende
Tiltak
Bladet Helsefagarbeideren har fått komme til Lilleborg helsehus og Langerudhjemmet i Oslo, for å være med på en observasjon der NOST benyttes som verktøy, og høre ansatte fortelle om sine erfaringer så langt.
Begge institusjonene startet med NOST i 2024.
NOST skal:
– Kartlegge lokal etterlevelse, – Avdekke lokale forbedringsområder, – Følge effekten av forbedringstiltak,
– Gi feedback direkte til gjeldende enhet, – Generere nasjonale data
Kilde: FHI
FHI beskriver fire indikasjoner for håndhygiene
Før man berører en pasient eller gjenstand i pasientsonen.
Umiddelbart før en ren oppgave.
Umiddelbart etter kontakt med kroppsvæsker, selv ved bruk av hansker.
Når man forlater en pasient eller pasientsone.
Observasjonen foregår i stell- og matsituasjoner. Den tar særlig for seg bruken av hansker og personlig beskyttelsesutstyr. Det gjøres også registreringer for smykker og klokker, og hvorvidt neglene har neglelakk eller om kunstige negler benyttes.
Målet med NOST er å bidra til økt etterlevelse av smitteforebyggende tiltak, som håndhygiene og bruk av beskyttelsesutstyr, for å redusere forekomst av helsetjenesteassosierte infeksjoner, og utvikling av antibiotikaresistens.
Lilleborg helsehus
På Lilleborg var det helsefagarbeider Jilang Jawo og avdelingssykepleier Suzanne Smuk-Vilberg som ønsket å dele erfaringer med bruken av appen, og hvordan den blir mottatt.
– Hvordan foregår disse observasjonene i praksis?
– Hjelpemiddelet mitt er min egen mobil og en app jeg har lastet ned der, sier Jilang Jawo.
Appen brukes til å registrere observasjoner av håndhygienen til kollegaene.
Jilang Jawo er ansvarlig for observasjonene av NOST i sin avdeling. Hun har gått et dagskurs og hatt en dag med digital samling hos FHI, og deretter blitt godkjent som observatør.
– Hvordan blir det mottatt av dine kollegaer at du skal observere dem i håndhygiene?
– Jeg har bare hatt gode opplevelser med de jeg til nå har observert. Det betyr ikke på noen måte at alt utføres riktig, men det har ført til mange gode samtaler om smittevern og hygiene.
Jilang går på topp de dagene hun er observatør, og kollegaene får på forhånd vite når de skal observeres.
– Ingen av de jeg har vært sammen med uttrykte at det var noen form for ubehag. Det er mer at de i ettertid er nysgjerrige på hva de gjorde bra og hva som kan forbedres, sier hun.
Avdelingssykepleier Suzanne Smuk-Vilberg er kjent med bruk av NOST fra sin forrige arbeidsplass.
Helsefagarbeider er observatør
Det er hun som har bestemt at en av avdelingens helsefagarbeidere skal være den ansvarlige for disse observasjonene.
– Dette er et bevisst valg, fordi det er flest helsefagarbeidere i stell og det kan virke mer positivt i miljøet at det er en helsefagarbeider som har oppgaven, fremfor fagsykepleier eller avdelingssykepleier, sier Suzanne.
Hun forteller videre om innsamlingen av dataene, og hvor de tar veien.
– Svarene som samles inn via appen, går til avdelingsledelsen. Her kan det ikke spores til individer. Alle svar er på avdelingsnivå. De sendes deretter videre til et nasjonalt register.
– Kan en medarbeider nekte bli observert?
– Ja det kan de, og det vil da bety at jeg som leder må ta en samtale med vedkommende. Kanskje må jeg forklare bedre, sier Suzanne.
I en slik samtale vil hun forklare at dette gjøres for å få økt fokus på hygiene og forbygge infeksjoner, og at observasjonene bare kommer til å rapporteres på hele avdelingen.
– Hvordan ser dere på tiden som brukes på NOST opp imot effekten av disse målingene?
– Tiden som vi legger ned i NOST er vel verdt anvendt. De gode samtalene om temaet og den ekstra påminnelsen vil nok på sikt gi oss bedre smittevern og mindre infeksjoner.
– Vi får en positivitet rundt arbeidet med smittevern. Det gagner pasienter, ansatte, og helsevesenet generelt, sier Suzanne.
Langerudhjemmet
Langerudhjemmet har valgt en annen måte å gjennomføre NOST på. Kvalitetssjefen der, Liv Rydjord Norum sier:
– Her hos oss har vi valgt at det skal være fagsykepleierne som har fått kurs og oppgaven med å være NOST-observatører.
– Alle resultatene kommer fra de ulike avdelingene inn til meg, som går igjennom de før det sendes videre til FHI.
Har blitt observert
Helsefagarbeider Amal Abdulakadir Mo´Alim, har blitt observert.
– Hvordan oppleves det?
– Mitt beste råd til alle som skal bli observert, er at de bør unngå bli stresset av det. Det er jo slik at når vi stresser, glemmer vi og gjør lettere feil, sier Amal.
– Det er ikke ment for å «ta noen», dette er for å hjelpe hverandre bli bedre. Bevar derfor roen, anbefaler hun.
Liv nikker samtykkende.
– Dette gjør vi for å lære av hverandre. Det er stort behov for fokus på hygiene. Smittetallene bør så absolutt ned, sier hun.
– Det er heller ingen som blir «sporet», dette handler om avdelings- og sykehjemsnivå, ikke individnivå.
«Det er ikke ment for å «ta noen», dette er for å hjelpe hverandre bli bedre.»
Amal Abdulakadir Mo´Alim
Kan spisse tiltak
Liv sier litt om hvordan de praktiserer selve informasjonen rundt observasjonsdagen hos dem.
– Siden dette er nokså nytt for oss, har vi til nå gjort det slik at vi samme dag har spurt om vi kan få være med å observere. Det har vi fått lov til. Det er ingen som har sagt nei enda. Det har vært frivillig å være med, men alle bør observeres.
Som på Lilleborg, blir også alle observasjonene tatt ut i en rapport, slik at avdelingene kan spisse tiltakene der det er behov. Tallene sendes også til FHI.
Liv og Amal viser en av avdelingene, og Liv avslutter med å si: - Håndhygiene og smittevern er viktigere enn noen gang, og dette har blitt et godt verktøy for å hjelpe hverandre til å bli bedre.
– Vi har vært spente på å ta det i bruk, og tilbakemeldingene så langt er at det har blitt møtt positivt.
Vil ha med mange
Det er FHI som har ansvar for å tilrettelegge løsningen, tilby kurs og gi støtte til virksomhetene. Fra 2025 legges det opp til at mange flere kommunale virksomheter skal tas med i kartleggingen.
– Vi håper på bred bruk av NOST i tråd med intensjonene i handlingsplanen, sier Pia Cathrin Kristiansen som er seniorrådgiver i seksjon Resistens- og infeksjonsforebygging ved Folkehelseinstituttet.
Bare sykehjem med medarbeidere som har gjennomført opplæringen kan levere inn data til det nasjonale registeret om etterlevelse av håndhygiene.
– Hvem bør være observatører?
– Det vil variere fra enhet til enhet hvilken yrkesgruppe som er best egnet til å utføre observasjonene, avhengig av personalets sammensetning, svarer Kristiansen.
– Vi har ingen spesifikk anbefaling om hvem som bør utføre observasjonene, men det er et krav at de som skal observere, har gjennomført den standardiserte opplæringen i regi av FHI eller andre sertifiserte aktører. Kurset er gratis og kan gjennomføres enten fysisk eller digitalt via Teams.
– Er NOST også tenkt gjennomført i hjemmetjenesten og i bemannede boliger?
– Første versjon av NOST er primært utviklet for helseinstitusjoner, i tråd med handlingsplanens retningslinjer.
– Løsningen er imidlertid tilgjengelig for alle deler av helsetjenesten, inkludert hjemmetjenesten og bemannede boliger, og vi tror det kan være et nyttig verktøy også her, selv om det foreløpig ikke er prøvd ut disse stedene, sier hun.
Men skjerper man seg ikke bare?
Alle som blir observert, får vite om det på forhånd så de rekker å forberede seg.
– Kan målingene likevel bli representative for vanlige arbeidssituasjoner?
– En Hawthorne-effekt kan oppstå når ansatte er klar over at de blir observert, noe som gjelder for all åpen observasjon, sier Pia Cathrin Kristiansen i FHI.
Hawthorne-effekten beskriver hvordan det å bli observert i seg selv frambringer en endring, noe som er en kjent feilkilde i forskning.
– Dette må tas med i betraktningen når funnene tolkes. Likevel gir resultatene en god indikasjon på etterlevelse og behov for forbedringer, sier Kristiansen.
Slik ivaretas etikken
Ingen personopplysninger lagres om pasienter eller helsepersonellet som blir observert.
I alle pasientsituasjoner skal den etiske forsvarligheten vurderes.
Observatøren bør avklare med de ansatte hvor hen kan stå slik at pasientbehandling eller pleie ikke forstyrres.
Det skal tas hensyn til at det kan være ubekvemt å bli observert under arbeid.
Observatør bør spørre om samtykke til at observasjon gjennomføres.
Både personell og pasienter bør informeres om formålet, og at det som registreres ikke er personidentifiserbart.
Dersom det er færre enn fem personer ansatt i en yrkesgruppe ved en avdeling skal observasjonene registreres på en samlegruppe som «helsepersonell», slik at man sikrer at funnene ikke kan vise tilbake til den enkelte ansatte, eller små grupper av ansatte.
Kilde: Folkehelseinstituttet.no