Nyheter
Utgave 4 – 18. november 2024

Denne hjelpepleieren er prosessleder

Når det skal tenkes nytt i Harstad kommune blir Monica Katrine Lindstrøm ofte bedt om å bidra. Hun er utdannet hjelpepleier og flymekaniker, og er fast ansatt som prosessleder.

Tekst:
Ann Beate Grasdalen

Hjelpepleier Monica Katrine Lindstrøm vet hvordan stille de rette spørsmålene og velge den rette arbeidsmetodikken.

– Jeg har hele Harstad som arbeidsfelt og kjenner godt til det indre livet i kommunen, spesielt innen helse, sier Monica.

For tiden jobber hun med ny oppgavedeling. - Det er kjempeartig, det arbeidet som er startet med å se på hva slags arbeidsoppgaver profesjonene har, spesielt med tanke på at vi går inn i en tid med flere eldre, sier hun.

Harstad kommune var tidlig ute. Monica har vært involvert flere steder, både i sykehjem og hjemmetjeneste. Hun vet hvordan gjennomføre slike prosesser best mulig, og dokumentere det som prosjektgruppa kommer fram til.

Hva er lean?

Lean er systematisk forbedringsarbeid. Det består av et sett med prinsipper og en verktøykasse for å optimalisere prosesser i bedrifter.

Lean handler om å:

  • fjerne aktiviteter som ikke skaper verdi

  • kontinuerlig forbedre arbeidsflyten

  • Involvere ansatte og utnytte deres ideer og erfaring

Kilde: Sintef.no

Ble oppdaget på sykehjemmet

Tidligere var Monica ansatt ved et sykehjem i Harstad. Det var der hennes talenter ble oppdaget. Under en omorganisering fikk hun mulighet til å bli sertifisert leanveileder. Siden ble hun ansatt i et prøveprosjekt, og fra 2017 har hun hatt fast jobb som den eneste utviklingsveilederen i kommunen med kompetanse på metoder og verktøy fra lean, og på tjenestedesign og prosessledelse.

Hun er involvert i mye, i alt fra omorganisering til å spørre innbyggerne om hva de trenger av tjenester, og i lederutvikling.

– Jeg er mye med på å kjøre ulike prosesser for ledere, sier hun.

– Opplever du at det å være hjelpepleier kan være til hinder?

– Jeg sier ofte at jeg er flymekaniker, svarer hun og ler.

Så blir hun alvorlig: - Det blir snakket veldig om bachelor, men jeg har ingen ­bachelor. Jeg er utdannet flymekaniker og hjelpepleier, og nå er jeg en prosessleder som har utviklet noen metoder og verktøy. Jeg er veldig på dette med ledelse, og er veldig takknemlig for at jeg får lov til å bidra.

«I starten fikk jeg litt sånn, ’kan du sette på kaffen?’»

Har kjent på fordommer

De kjenner henne godt nå, folk i kommune­- ledelsen og i de ulike enhetene. De har tillit til hennes kompetanse, men i starten kunne hun kjenne på fordommer knyttet til det at hun «bare er en hjelpepleier».

– I starten fikk jeg litt sånn, «kan du sette på kaffen?», husker hun.

I dag er det annerledes. Hun blir anerkjent for kompetansen som er opparbeidet gjennom flere år i jobben.

Erfaring som håndballtrener

Da Monica ble hentet inn til å lede prosjekter i kommunen så hadde hun masse relevant erfaring. Fra å være håndballtrener, helt siden hun var 16 år. Hun visste med selv at hun er god til å lede og inspirere, men i helse- og omsorgssektoren stilles det ofte krav til utdanning fra høgskole for å få administrativt ansvar.

– Jeg var heldig som ble «huntet», sier Monica i dag.

Hun var den eneste hjelpepleieren som ble valgt ut for opplæring som leanveileder den gangen, tilbake i 2015.

– Det er så synd når noen snakker om «bare hjelpepleier», synes hun.

Det har vist seg å være en nyttig bakgrunn å ha med seg inn i jobben som prosessleder, også i samarbeid med, HMS-rådgivere, ­hovedverne­ombud, HR-rådgivere og ledere på ulike nivå.

I kommuneadministrasjonen er hun den eneste med bakgrunn som hjelpepleier.

– Jeg tenker at det er litt trist. Vi har mange hjelpepleiere og helsefagarbeidere der ute som kan bidra med masse i vår organisasjon. Ikke bare med pleie, men også på andre områder. Her er det stort forbedringspotensial.

– Jeg har vært heldig, men det er for få slike lykketreff, synes hun.

Snart skal Harstad kommune i gang med å utdanne flere i prosessveiledning. Da ­kommer Monica til å ha et våkent øye for nye talenter - blant alle ansatte, også de uten høgskoleutdanning.

Slik er jobben

En prosessleder skal hjelpe fram til et godt resultat.

– Hvordan ser arbeidsdagen din ut?

– En vanlig arbeidsdag består av mye forskjellig. Det kan være at jeg får en e-post fra en leder som mener jeg bør stille opp på en prosess, forteller ­Monica Katrine Lindstrøm.

Det første prosesslederen gjør da, er å sette seg inn i casen, som det heter. Hva rammen og formålet er, og hvorfor de ønsker at hun skal være med.

– En prosessleder skal hjelpe en gruppe fram til et godt resultat, forklarer Monica, og gjerne et bedre resultat enn det som er forventet. Men det er ikke hun som skal ta beslutningene, eller bestemme hvem som skal ta beslutningene. Det skal arbeidsgruppa gjøre.

Involverer alle

Prosesslederen er opptatt av å sørge for at representanter for alle berørte blir involvert i arbeidet. Det gjelder uansett hva som er målet, det kan være en ny oppgavedeling eller nedskjæringer.

Det er uheldig for en prosess om de ansatte bare blir informert om løsninger som ledergruppa har kommet fram til.

Når gruppa vel er på plass, så trenger den en felles forståelse for oppdaget, og et godt psykososialt arbeidsmiljø. Da blir det lettere å snakke åpent og ærlig. Dette er en prosessleder opptatt av. Det må være god flyt i gruppa.

Monica vet hvordan stille de rette spørsmålene og velge den rette arbeidsmetodikken.

Skaper enighet

I prosjekter som omhandler organiser­ing av arbeidet, har ulike ansattgrupper ofte ulike måter å se ting på. Av og til er oppfatninger så langt fra hverandre at det eksisterer flere arbeidskulturer innad i samme organisasjon. Da er det vanskelig å bli enig. Men som regel kommer arbeidsgruppa i mål.