Avtale for dem med tyngende omsorgsoppgaver
I høst lanserte Helsedirektoratet et nytt verktøy som kan bidra til å forbedre samarbeidet mellom pårørende og kommunene.
Denne avtalen skal gjøre det enklere for pårørende, og er utformet for de som har tyngende omsorgsoppgaver, for eksempel overfor eldre med betydelig nedsatt kognitiv eller fysisk funksjon.
– Der kommunen er kjent med at pårørende har tyngende omsorgsoppgaver, bør det vurderes å tilby en pårørendeavtale, sier Helen Brandstorp i Helsedirektoratet.
Avtalen er ikke juridisk bindende, og kommunen er ikke pliktig å ta den i bruk. Den skal være et verktøy der det er behov for å få til et godt samarbeid. I eldreomsorgen kan avtalen passe for pårørende til mottakere av hjemmetjenester.
Verktøyet beskriver hvordan forberede en samtale med pårørende. Den gir et forslag til en invitasjon til pårørende og en samtaleguide med viktige temaer.
Avtalen passer for pårørende til
barn og unge
personer med alvorlige psykiske lidelser og rusproblemer
personer med flere kroniske lidelser
eldre med betydelig nedsatt kognitiv eller fysisk funksjon
Mer oppmerksomme på sliterne
Brandstorp håper avtalen vil stimulere hjemmetjenesten, og andre kommunale tjenester, til å bli mer oppmerksomme på pårørende som står i krevende omsorgssituasjoner.
– Mange pårørende føler seg ikke verdsatt i stor nok grad. En slik avtale kan være med å avklare hva som er viktig for den pårørende, og hvordan de kan få støtte, sier hun.
For pårørendekoordinatorer
Hvordan verktøyet tas i bruk, vil nok variere fra kommune til kommune, tror Brandstorp. En mulighet er at initiativet tas av en pårørendekoordinator. Det er også mulig for pårørende selv å ta kontakt med kommunen for å få laget en avtale.
Pasient eller bruker kan være med i samtaler om den pårørende ønsker det. Det er hovedregelen. Om taushetsbelagte opplysninger skal deles, må samtykke innhentes.
Dersom avtalen berører en pasient i hjemmetjenesten, vil pleierne siden få informasjon via pasientjournalen om hva som er avtalt.
Fremdeles i startgropa
Det er usikkert om noen kommuner har rukket å ta avtalen i bruk ennå. Brandstorp antar det vil ta litt tid å bli kjent med det nye verktøyet, og lære opp de ansvarlige.
– Vi vet at pårørendenettverk jobber med å gjøre seg kjent med avtalen, sier hun, og vil oppfordre ansatte i hjemmetjenesten til å sette seg inn i tilbudet slik at de kan videreformidle informasjon.
Hun tror pårørendeavtalen kan være nyttig for alle parter.
– Den er innrettet mot å støtte pårørende, og støtter man pårørende så gir man støtte til helsepersonell også. Når ting er uklart, så blir det en byrde.
Formål med pårørendeavtale er å:
opprette dialog mellom pårørende og helse- og omsorgstjenesten
ivareta den pårørendes behov for å bli sett og tatt hensyn til
sikre pårørendes eventuelle rett til informasjon og medvirkning
sikre nødvendig informasjonsutveksling mellom partene
avklare roller og forventninger
legge til rette for bedre tjenestetilbud, med større forutsigbarhet og økt trygghet