Tema: Pårørende
Utgave 4 – 18. november 2024
Pårørendeavtale

Avtale for dem med tyngende omsorgsoppgaver

I høst lanserte Helsedirektoratet et nytt verktøy som kan bidra til å forbedre samarbeidet mellom pårørende og kommunene.

Tekst:
Ann Beate Grasdalen

Helen Brandstorp er divisjonsdirektør, kommunale tjenester og beredskap i Helsedirektoratet.

Foto: Helsedirektoratet - ThomasKoonce

Denne avtalen skal gjøre det enklere for pårørende, og er utformet for de som har tyngende omsorgsoppgaver, for eksempel overfor eldre med betydelig nedsatt kognitiv eller fysisk funksjon.

– Der kommunen er kjent med at pårørende har tyngende omsorgsoppgaver, bør det vurderes å tilby en pårørendeavtale, sier Helen Brandstorp i Helse­direktoratet.

Avtalen er ikke juridisk bind­ende, og kommunen er ikke pliktig å ta den i bruk. Den skal være et verktøy der det er behov for å få til et godt samarbeid. I eldreomsorgen kan avtalen passe for pårørende til mottakere av hjemmetjenester.

Verktøyet beskriver hvordan forberede en samtale med på­rørende. Den gir et forslag til en invitasjon til pårørende og en samtaleguide med viktige temaer.

Avtalen passer for pårørende til

  • barn og unge

  • personer med alvorlige psykiske lidelser og rusproblemer

  • personer med flere kroniske lidelser

  • eldre med betydelig nedsatt kognitiv eller fysisk funksjon

Mer oppmerksomme på sliterne

Brandstorp håper avtalen vil stimulere hjemmetjenesten, og andre kommunale tjenester, til å bli mer oppmerksomme på pårørende som står i krevende omsorgssituasjoner.

– Mange pårørende føler seg ikke verdsatt i stor nok grad. En slik avtale kan være med å avklare hva som er viktig for den på­rørende, og hvordan de kan få støtte, sier hun.

For pårørendekoordinatorer

Hvordan verktøyet tas i bruk, vil nok variere fra kommune til kommune, tror Brandstorp. En mulighet er at initiativet tas av en pårørendekoordinator. Det er også mulig for pårørende selv å ta kontakt med kommunen for å få laget en avtale.

Pasient eller bruker kan være med i samtaler om den pårørende ønsker det. Det er hovedregelen. Om taushetsbelagte opplysninger skal deles, må samtykke innhentes.

Dersom avtalen berører en pasient i hjemmetjenesten, vil pleierne siden få informasjon via pasientjournalen om hva som er avtalt.

Fremdeles i startgropa

Det er usikkert om noen kommuner har rukket å ta avtalen i bruk ennå. Brandstorp antar det vil ta litt tid å bli kjent med det nye verk­tøyet, og lære opp de ansvarlige.

– Vi vet at pårørendenettverk jobber med å gjøre seg kjent med avtalen, sier hun, og vil oppfordre ansatte i hjemmetjenesten til å sette seg inn i tilbudet slik at de kan videreformidle informasjon.

Hun tror pårørendeavtalen kan være nyttig for alle parter.

– Den er innrettet mot å støtte pårørende, og støtter man pårørende så gir man støtte til helsepersonell også. Når ting er uklart, så blir det en byrde.

Formål med pårørendeavtale er å:

  • opprette dialog mellom pårørende og helse- og omsorgstjenesten

  • ivareta den pårørendes behov for å bli sett og tatt hensyn til

  • sikre pårørendes eventuelle rett til informasjon og medvirkning

  • sikre nødvendig informasjonsutveksling mellom partene

  • avklare roller og forventninger

  • legge til rette for bedre tjenestetilbud, med større forutsigbarhet og økt trygghet