På hjertet
Utgave 1 – 17. februar 2025

Trenger vi alle i administrasjonen?

Det er for lite folk som er «på gulvet» og gjør jobben, mener Marit Svortevik. Det burde være mulig å gjøre noe med det.

Marit Svortevik

- Når snøballen begynte å rulle? Det vet jeg ikke, sier Marit Svortevik, som er styrerepresentant for Region Vest i Helsefagarbeiderforbundet.

Hun kan se tilbake på 35 år med erfaringer fra helse- og omsorgssektoren. I de siste seks årene har hun vært hovedtillitsvalgt for Delta. Før den tid var hun lokalpolitiker.

Akkurat når det var at gapet mellom ledelse og ansatte begynte å vokse, det kan hun ikke svare på. Men hun kan peke ut noen tegn på hva som har endret seg.

Mangelfull opplæring av ledere

Det var en gang da ledelse ble betraktet som et fag, husker hun.

- Jeg har tenkt at ledelse er ledelse. De visste hva de holdt på med.

Om det var opplæringen de fikk den gang, det vet hun ikke. Men i dag er det i alle fall mangelfull opplæring. For eksempel blir teamledere kastet inn i jobben, også møter de veggen. Da er veien kort til sykemelding, eller ny jobb i en nabokommune

På det laveste ledernivået er det tøft. Det er de som er i direkte kontakt med ansatte, men hva med de på ledernivåene høyere opp. - Trenger vi alle som sitter i administrasjonen? Spør Marit Svortevik.

Under det store snøfallet i januar i Oslo hørte hun et intervju med en direktør som var ute og måket snø. Han sa, ‘om det trengs, så hjelper vi til’. Det er hva som kjennetegner en god leder, mener Marit. Det er en som er med og gjør jobben.

«Trenger vi sjefer, eller trenger vi ledere som går veien opp i lag med personale?»

Å sjefe med folk istedenfor å lede

I Marits kommune, en liten kommune på Vestlandet, er det i løpet av de siste tre-fire årene blitt sjefer istedenfor ledere. En navneendring som gjelder alle ledere i kommunen, og som Marit oppfatter som et symptom på en uheldig utvikling i måten å lede på.

- Det å ha en leder er noe annet enn å ha en sjef. Det er vanskelig å forklare. En sjef bestemmer, han er diktatoren, mens en leder er med deg, hører på deg og ser deg.

Det er mye bedre å forholde seg til en leder, enn til en sjef.

- Sjefer vi folk til et godt resultat og et felles mål, eller leier vi folk til det? Hun er ikke i tvil om hva som er å foretrekke.

Å sørge for bedre ledelse i helse- og omsorgssektoren vil være avgjørende framover, mener hun. Gode ledere er nøkkelen til å skape et godt arbeidsmiljø. Det må til om vi skal få ned sykefraværet.

For lite personal gir økt sykefravær

- Sykefraværet har blitt gale over hele landet, sier Marit, som kan se en tydelig endring i kjølvannet av pandemien.

Men problemet startet mye tidligere. Den gangen det ble for lite folk å få tak i. Fordi for lite personal sliter på de ansatte, noe som gir flere sykemeldinger.

- Vi har ordninger for å tilrettelegge for personale, men det som blir tilrettelagt for noen, det må noen andre gjøre. Det blir ekstra belastning for den som må gjøre en ekstra jobb. Så går ballen videre i en evig runddans.

Samtidig finnes det kvalifisert arbeidskraft å få tak på, om du leter blant alle de som har valgt seg en kontorjobb i ledelsen.

Sparekniven holdes unna lederne

Det forundrer Marit at politikernes sparekniv aldri ser ut til å skjære ned på antall ledere.

- Det er alltid de som steller som blir overflødige, sier hun.

Samtidig har de aller fleste i ledelsen helsefaglig utdanning. De har den kompetansen som er etterspurt ute i tjenestene. Så hvordan kan det forsvares å binde opp så mye kvalifisert personell i lederstillinger og innføre en kultur der lederne ikke er villige til å trå til når det trengs?

Noe er veldig galt i sektoren, og et stort steg i riktig retning vil være å endre lederstilen, mener Marit, som vil erstatte alle sjefer med ledere som er i kontakt med de ansatte.